Renkantis naują automobilį jo poveikis aplinkai svarbus tik 17 proc. gyventojų
Jei turėtų galimybę įsigyti visiškai naują automobilį, 57 proc. lietuvių būtų svarbiausia, kad transporto priemonė atlieptų jų poreikius bei norus, taip pat 55 proc. respondentų pažymėjo, kad jiems labai svarbus automobilio degalų sunaudojimo efektyvumas. Tai, ar automobilis yra draugiškas aplinkai, rūpi nedaugeliui – tik 17 proc. apklaustųjų, rodo „Citadele“ banko inicijuota „Norstat“ apklausa.
Visose Baltijos šalyse atlikto tyrimo rezultatai atskleidė, kad tiek lietuviai, tiek latviai ir estai, rinkdamiesi naują automobilį labiausiai dėmesį skirtų savo ir šeimos poreikių patenkinimui – atkreiptų dėmesį į transporto priemonės dydį, keleivių skaičių bei automobilio pravažumą tiek mieste, tiek užmiestyje.
Toliau kriterijų svarba šalyse kiek išsiskyrė – apklaustieji Lietuvoje ir Estijoje antroje vietoje rinkosi degalų naudojimo efektyvumą, Latvijoje – transporto priemonės tipą. Trečias, pagal reikšmingumą, kriterijus Lietuvoje liko saugumo priemonės, tokios kaip aklosios zonos stebėjimo ar įspėjimo apie nukrypimą nuo juostos sistemos, Estijoje – automobilio tipas, o Latvijoje – degalų sunaudojimo efektyvumas.
„Apklausos rezultatai atsispindi ir realybėje. Natūralu, kad žmonės pirmiausia galvoja apie savo ir šeimos poreikius, rinkdamiesi automobilį ieško patogios ir jų gyvenimo būdui pritaikytos transporto priemonės. Taip pat pirkėjai vertina kuro sąnaudas, išlaikymo kaštus. Todėl matome tendenciją, kad populiarūs išlieka miesto visureigiai, lyderio pozicijų neužleidžia „Volkswagen“, „Toyota“ ir „Škoda“ markių automobiliai“, – komentuoja „Citadele Leasing“ filialo Lietuvoje vadovas Vaidotas Gurskas.
Ekologija tarp svarbiausių kriterijų nepatenka
Tyrimo duomenimis, mažiausiai naujo automobilio įsigijimo pasirinkimą lemiantys faktoriai lietuviams yra automobilio vertė antrinėje rinkoje, garantija bei automobilio ekologiškumas. Tai, ar automobilis draugiškas aplinkai svarbiau moterims, tuo metu vyrai reikšmingesniu kriterijumi laiko automobilio garantinį laikotarpį ir vertę antrinėje rinkoje.
Visgi, draugiškumo aplinkai faktorius tarp Baltijos šalių Lietuvoje išliko aukščiausiai – penktoje vietoje iš aštuonių, tuo metu estų respondentai poveikį aplinkai išskyrė šeštoje vietoje, o latviams – tai mažiausiai reikšmingas kriterijus.
„Privačių klientų ratui automobilio ekologiškumas nėra sprendimą pirkti lemiantis faktorius, ką, tikėtina, lemia kaina – aplinkai draugiškesni, elektriniai automobiliai yra brangesni. Verslo sektoriui ekologiškumo faktorius gerokai svarbesnis. Prie to prisideda ir valstybės politika, taikomos lengvatos įsigijimui, pavyzdžiui, PVM kompensacija, perkant elektromobilį iki 50 tūkst. eurų“, – teigia V. Gurskas.
Naudoti automobiliai – populiaresni
Nors tyrimu buvo siekiama išsiaiškinti, kokiais kriterijais gyventojai vadovautųsi rinkdamiesi visiškai naują automobilį, anot pašnekovo, šiuo metu rinkoje vartotojai labiau linkę ieškoti naudotų transporto priemonių ir pirmiausia atsižvelgia į automobilio kainą.
„Išaugus būsto paskolų įmokoms dalis vartotojų nebegali sau leisti naujo automobilio lizingu, o ir KASKO draudimas naudotam automobiliui yra pigesnis nei naujam. Todėl kol kas į naujus automobilius žmonės žvalgosi rečiau, o dažniau ieško 2-3 metų, nedidelės ridos ir geros kokybės automobilių, kurių kaina yra labiau prieinama“, – teigia „Citadele Leasing“ filialo Lietuvoje vadovas.
Ekspertas išskiria, kad šiuo metu pirkėjai dažniausiai renkasi iki 30-40 tūkst. eurų vertės, ekonominės klasės automobilius, o populiariausiais išlieka „Volkswagen“ „Toyota“, taip pat pastaruoju metu išaugo „Peugeot“ paklausa, tiek elektromobilių, tiek automobilių su vidaus degimo variklių kategorijoje.
Tarp populiariausių elektromobilių taip pat patenka „Nissan“, „Volkswagen“ ir „Peugeot“ markės. Tiesa, pasak V. Gursko, privatūs asmenys juos renkasi pigesnius – iki 30 tūkst. eurų. Įmonių atstovai, turėdami galimybę pasinaudoti PVM taikoma lengvata žvalgosi ir brangesnių – iki 50 tūkst. eurų.
„Nusprendus įsigyti naują automobilį, pirmiausia vertėtų įsivertinti ne tik jo bendrą kainą, bet ir kiek jis naudotojui kainuos kiekvieną mėnesį: lizingo įmoką, eksploatacijos ir draudimo išlaidas. Svarbu, kad pirkinys teiktų džiaugsmą ir tarnautų poreikių tenkinimui, netaptų finansine našta. Įsivertinus išlaidas, toliau dėmesį galima skirti kitiems kriterijams, kurie atlieptų asmeninius norus“, – pataria V. Gurskas.
Reprezentatyvią Baltijos šalių gyventojų apklausą „Citadele“ banko užsakymu šių metų liepą atliko tyrimų agentūra „Norstat“. Iš viso internetu buvo apklausta bent po tūkstantį 18-74 metų kiekvienos šalies gyventojų.